Pozri si video ako správne používať Hlavový Hlas v piesni.
Mnoho spevákov má predstavu, že aby mohli spievať vysoké silné tóny, musia zostať v hrudnom hlase a stále viac a viac tlačiť, aby sa vyhli preskočeniu do falzetu. Tento typ spevu je bohužiaľ častým dôvodom hlasového vypätia a v konečnom dôsledku poškodenia hlasu. Tlačiť hrudný hlas do výšok nie je naozaj spev, ale krik.
Na chvíľu pouvažujte nad najnižšou strunou na gitare. Struna je hrubá a vzhľadom na to je ladená do nízkych tónov. Pokus o naladenie oveľa vyššie, ako je jej optimálna výška, praskne strunu a môže poškodiť zvyšok gitary.
Podobne je to aj s hlasivkami.Na najnižšie spievané tóny musia byť hlasivky stenšené . Aby sa zvýšila výška tónu, je nevyhnutné, aby sa hlasivky natiahli a stenšili, čím sa umožnía rýchlejšie vybrácie a to je podmienka pre dosiahnutie vyšších tónov.
Naučiť sa prejsť z hrudného hlasu do hlavového hlasu hlavy vyžaduje čas, trpezlivosť a cvičenie, ale je to nevyhnutné pre každého seriózneho speváka, ktorý sa plánuje spevom živiť.
Túto Rezonanciu,alebo Register voláme Hlavovú ,pretože doslova posúvame tón do Hlavy kde ho zosilujeme. Tón posúvame tlakom vzduchu pomocou Bránice.
Čím vyššie tóny spievame tým viacej nám rezonuje tón v hlave.
CT (cricothyroid) sval je dominantný vo vašom hlavovom hlase. Svalový pár CT je zodpovedný za predĺženie alebo natiahnutie hlasiviek, aby ste mohli hlasom prejsť do výšok.
Pri speve v CT-dominantnej produkcii ( „hlavový register“, alebo hlavový hlas ) sa hlasivky stenčia a natiahnu, iba horné okraje záhybu vibrujú a zostanú dotýkajúce sa kratšie časové obdobie.
Príklad- stredný tón- E/tenor/ je posledným tónom hrudného rozsahu.
Pre ženy je stredné- Á posledným tónom v hrudnom rozsahu.
Zaspievate ho jemne bez sílenia a so spojenými hlasivkami,tak aby vám rezonoval v hlave, kedˇsi položíte ruku na hlavu ,tak budete cítiť vibrácie.
Svetoznámy učitelia ako napr.: Ron Anderson, Seth Riggs alebo Brett Meaning vysvetľujú, že ked' chcete spievať vysoké tóny,musíte ovládať Hlavový hlas(Rezonanciu.)
Spievanie v Hlavovom hlase používajú všetci známy svetoví speváci ako napr. Steve Wonder, Brian Mc Knight, Alicia Keys, Christina Aquilera, Beyonce a iní.
Mixovanie Hrudného a Hlavového hlasu je pre speváka nevyhnutné. Je to správny spôsob spievania používaný v rôznych hudobných štýloch.Samozrejme to vyžaduje čas a trpezlivosť ako každý iný hudobný náastroj.
Ak by ste si vôbec nič nemali pamätať, tak určite si zafixujte túto informáciu do vášho podvedomia-
Netlačíte hrudný hlas hore, ale tlačíte hlavový hlas dole, a postupne ho mixujete s hrudným hlasom, čo pre poslucháča vytvára dojem, že vám vysoké tóny znejú plným hlasom.
Musím stále trénovať Hlavový hlas ?
Absolútne! Tréning Hlavového hlasu a ostatných rezonancií je základ celého spievania a používa sa v každom hudobnom štýle.
Na dosiahnutie Hlavový hlasu,alebo Hlavovej rezonancie musíme mať spojené hlasivky-obr.vlavo
Hlavoý hlas sa dá ovládať-to znamená,že sa dá zosilovať a stišovať.
Falset-halsivky sú rozpojené,-obr. vpravo -hlas sa nedá ovládať,stišovať,alebo zosilovať.
Hlas je slabý a na dychu.
Cvičenie- Gi Gi -Muži.
Toto cvičenie používáme na hlavový hlas, pretože hláska Gi nám spojí hlasivky a so spojenými hlasivkami spievame dalšie tóny.
Najprv si Gi Gi len povieme. Potom spievame Gi Gi len na jednom tóne. Neskoršie skúšame Gi Gi podla cvičenia,ktoré máte ako mp3.
Najprv si vypočujte ukážku,potom spievate sami za doprovodu klavíra. Skúšajte to viackrát, ked'vám to ide skúste hlásku Gu Gu.
Ako pokračujete do vyšších tónoch dávajte pozor, aby nám hlas nepreskočil do Falsetu.
vyukaspevu1@gmail.com
Pridaj sa do našej FB skupiny zdarma tu:
https://www.facebook.com/groups/340643860561876